Contracte
Contracte
ICCJ, Secţia a II a civilă,
decizia nr. 1182 din 13 mai 2021 (cuvinte cheie: contract de credit, credit de investiţii, ordonanţă preşedinţială, pandemie Covid, forţă majoră, caz fortuit)
Cerere de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor contractului de credit de investiţii în contextul pandemiei COVID 19. Condiţii de admisibilitate în raport cu prevederile O.U.G. nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori
O.U.G. nr. 37/2020, art. 2 alin. (1), alin. (5), art. 3 alin. (4), art. 6 NCPC, art. 19
În condiţiile în care reclamantul a prezentat dovezi din care rezultă că activitatea economică i a fost afectată de măsurile luate pentru combaterea pandemiei şi a declarat, pe proprie răspundere, că se află în imposibilitate de a executa obligaţiile de plată a ratelor de credit, în mod corect a fost admisă cererea de suspendare a obligaţiilor de plată aferente contractului de credit de investiţii pentru o perioadă de 9 luni aferentă perioadei aprilie 2020 decembrie 2020.
Speţa: Prin cererea formulată de reclamantul Aeroportul Internaţional A. R.A. în contradictoriu cu pârâta B. Sucursala Cluj Napoca s a solicitat, în temeiul art. 997 C. proc. civ., obligarea pârâtei la aprobarea cererii de suspendare a obligaţiilor de plată aferente contractului de credit de investiţii nr. RQ 14051144693729 din 21 mai 2014 pentru o perioadă de 9 luni (aferente perioadei aprilie 2020 decembrie 2020), cu cheltuieli de judecată.
Prin sentinţa civilă nr. 839 din 7 iulie 2020, Tribunalul Specializat Cluj a admis cererea de chemare în judecată formulată de reclamantul A. RA în contradictoriu cu pârâta B.; a obligat pârâta să aprobe cererea de suspendare a obligaţiilor de plată aferente contractului de investiţii nr. RQ14051144693729 încheiat la data de 21 mai 2019 pentru perioada aprilie decembrie 2020; a obligat pârâta să plătească în favoarea statului suma de 19.042,5 lei cu titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând taxa judiciară de timbru de a cărei reducere a beneficiat reclamanta; a obligat pârâta să plătească reclamantei suma de 19.042,5 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.
Prin decizia civilă nr. 526 din 3 noiembrie 2020, Curtea de Apel Cluj a respins apelul declarat de B. SA; a admis apelul incident declarat de A. RA împotriva unor considerente din sentinţa civilă nr. 839 din 7 iulie 2020 şi, în consecinţă, a dispus
înlăturarea din considerentele sentinţei a următoarelor considerente: „Însă, va fi apreciată ca întemeiată apărarea pârâtei în sensul că suspendarea nu se poate dispune în modalitatea solicitată de către reclamantă prin cererea de transformare a ordonanţei preşedinţiale într o cerere de drept comun, respectiv pentru o perioadă de 9 luni stabilită de la momentul rămânerii definitive a hotărârii deoarece o astfel de solicitare este contrară prevederilor legale care permit ca suspendarea să se facă pe o perioadă de maxim 9 luni cuprinsă în intervalul aprilie decembrie 2020”; a obligat intimata B. SA să plătească apelantului A. RA suma de 100 lei cu titlu de cheltuieli de judecată în apel.
Curtea de apel a reţinut, în esenţă, următoarele:
(…) Potrivit prevederilor art. 2 din O.U.G. nr. 37/2020, obligaţia de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se suspendă la cererea debitorului cu până la 9 luni, dar nu mai mult de 31 decembrie 2020.
Condiţiile de fond pentru acordarea acestor facilităţi, potrivit art. 6 constau în: întreruperea de activitate (totală sau parţială, determinată de deciziile adoptate de autorităţile publice competente), deţinerea unui certificat de situaţii de urgenţă sau certificate pentru situaţii de urgenţă (prin care se atestă o diminuare a veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020 sau întreruperea parţială sau totală a activităţii) şi faptul că debitorul nu se află în stare de insolvenţă, aspect probat cu extras de pe pagina web a ONRC.
În ce priveşte condiţia existenţei forţei majore care a generat o afectare a veniturilor obţinute de debitor, instanţa de apel a apreciat că aceasta poate şi trebuie să formeze obiectul analizei instanţei de judecată, în eventualitatea unui litigiu între părţile care au încheiat contractul de credit, deoarece nu orice întrerupere de activitate sau reducere a veniturilor cu 25% este aptă să constituie o premisă pentru acordarea facilităţilor la plata ratelor de credit, ci doar acelea care au fost determinate de situaţia gravă generată de criza COVID 19.
Situaţia epidemiologică internaţională determinată de răspândirea coronavirusului SARS CoV 2 la nivelul a peste 150 de ţări, printre care şi ţara noastră, constituie o realitate ce nu poate fi negată.
Situaţia generată de pandemia COVID 19, care a determinat limitări ale activităţii unor persoane juridice, fie prin efectul deciziilor autorităţilor competente, fie inerente în noul context epidemiologic, constituie o împrejurare exterioară contractului încheiat de părţi, care a fost aptă să se repercuteze, uneori în mod grav, asupra capacităţii de plată a debitorului şi, în final, asupra modului de derulare a raporturilor contractuale.
Din economia dispoziţiilor O.U.G. nr. 37/2020 reiese faptul că, deşi legiuitorul a făcut o aplicaţie particulară a forţei majore în contractele de credit aflate în derulare, nu a reglementat efectele forţei majore în maniera în care dispun prevederile de drept comun.
Pentru a se putea dispune suspendarea obligaţiilor de plată a debitorului, la cererea acestuia, prevederile O.U.G. nr. 37/2020 nu au impus ca şi condiţie imposibilitatea de executare a obligaţiei de plată, ci doar o dificultate în onorarea acesteia, cauzată de scăderea veniturilor debitorului fie prin înregistrarea unor venituri inferioare celor obţinute în perioada precedentă, fie prin restrângerea activităţii economice derulate.
Intenţia legiuitorului prin reglementarea unor facilităţi la plata ratelor de credit nu a fost doar aceea de a interveni în cursul executării contractelor în favoarea debitorilor care s ar afla în imposibilitate de susţinere a costurilor creditului datorită situaţiei generate de criza Covid 19, ci a fost aceea de adoptare a unor măsuri de sprijin pentru persoanele juridice care au încheiat contractele de credit în calitate de debitor, pentru a se evita ca în conjunctura economică alterată de pandemia Covid 19, aceşti debitori să se îndrepte spre faliment.
Prin hotărârile adoptate la nivelul conducerii aeroportului s a aprobat suspendarea temporară a contractelor de muncă ale unor salariaţi ca urmare a efectelor pandemiei, respectiv reducerea activităţii, reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, precum şi suspendarea achiziţionării unor documentaţii tehnice aferente obiectivelor de investiţii şi a unor echipamente şi utilaje. Toate aceste împrejurări evidenţiază faptul că activitatea economică a reclamantului a fost afectată de criza generată de răspândirea virusului SARS CoV2.
Deoarece intimatul a îndeplinit condiţiile cumulative prevăzute de art. 6 din O.U.G. nr. 37/2020, se impunea admiterea cererii sale de suspendare a obligaţiilor de plată aferente contractului de credit de investiţii nr. RQ14051144693729 din 21 mai 2014 pentru o perioadă de 9 luni aferente perioadei aprilie 2020 decembrie 2020.
Împotriva deciziei Curţii de Apel Cluj a declarat recurs pârâta B. SA, criticând o sub următoarele motive de nelegalitate: Recursul nu este fondat.
O.U.G. nr. 37/2020 a fost adoptată având în vedere Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, prin care s a instituit starea de urgenţă pe o perioadă de 30 de zile, în contextul evoluţiei situaţiei epidemiologice internaţionale determinată de răspândirea coronavirusului SARS COV 2, context în care s a considerat că, în scopul prevenirii răspândirii virusului şi pentru limitarea efectelor negative ale acestuia trebuie luate a serie de măsuri care vor viza sectorul sănătăţii publice, educaţiei, protecţiei sociale, precum şi măsuri de limitare a efectelor negative determinate de limitarea sau
întreruperea activităţilor socioeconomice. O.U.G. nr. 37/2020 este un act normativ adoptat în situaţia excepţională determinată de pandemia de coronavirus.
Aceasta reprezintă legea specială faţă de dispoziţiile de drept comun prevăzute de Codul civil. Potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. 1 din O.U.G. nr. 37/2020 „obligaţia de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la
data de 30 martie 2020, se suspendă la cererea debitorului pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună şi maximum 9 luni”.
Norma cuprinsă în ordonanţă are caracter imperativ, astfel că instanţa nu trebuia decât să verifice îndeplinirea condiţiilor stabilite în art. 6 din O.U.G. nr. 37/2020.
Aşa fiind, suspendarea operează în temeiul legii, dacă debitorul îndeplineşte condiţiile enumerate în O.U.G. nr. 37/2020. Legea nu distinge, în afara condiţiilor enumerate la art. 6, necesitatea analizei oportunităţii din partea băncii creditoare, nu este necesar acordul băncii pentru a se dispune suspendarea plăţii.
Pe de altă parte, în O.U.G. nr. 37/2020 nu este prevăzută condiţia analizei existenţei cazului de forţă majoră, respectiv a imposibilităţii fortuite de executare.
Banca susţine că A. putea şi poate să îşi achite ratele, însă pentru a beneficia de facilitatea suspendării la plată, legea prevede obligaţia debitorului de a nu avea rate restante. Potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. 5 din O.U.G. nr. 37/2020, facilitatea poate fi acordată doar pentru creditele care nu înregistrează restanţe la data instituirii stării de urgenţă pe teritoriul României sau debitorii au efectuat plata acestor restanţe până la data solicitării suspendării obligaţiei de plată.
În mod corect a reţinut Curtea de apel faptul că O.U.G. nr. 37/2020 nu impune ca şi condiţie imposibilitatea de executare a obligaţiei de plată, aceasta practic ar echivala cu starea de insolvenţă a debitorului, ori tocmai legea stabileşte în mod expres că debitorul trebuie să nu se afle în stare de insolvenţă.
Condiţiile de fond prevăzute de art. 6 din O.U.G. nr. 37/2020 pentru a se acorda facilităţile la plată sunt: întreruperea de activitate (totală sau parţială), deţinerea
unui certificat de situaţii de urgenţă prin care se atestă o diminuare a veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020 sau întreruperea parţială sau totală a activităţii şi faptul că debitorul nu se află în stare de insolvenţă.
Este de necontestat faptul că activitatea aeroporturilor a fost unul dintre sectoarele cele mai afectate de pandemia de COVID 19, traficul aerian fiind oprit aproape complet în toată Uniunea Europeană, inclusiv în România, din cauza măsurilor aplicate în vederea diminuării impactului tipului de risc, materializate prin restricţii de zbor şi de trecere a frontierei.
S a reţinut în mod corect de către instanţa de apel faptul că intenţia legiuitorului prin reglementarea unor facilităţi la plata ratelor de credit nu a fost doar aceea de a interveni în cursul executării contractelor în favoarea debitorilor care s ar afla în imposibilitate de susţinere a costurilor creditului datorită situaţiei generate de criza Covid 19, ci a fost aceea de adoptare a unor măsuri de sprijin pentru persoanele juridice care au încheiat contractele de credit în calitate de debitor, pentru a se evita ca în conjunctura economică alterată de pandemia Covid 19, aceşti debitori să se îndrepte spre faliment.
Practic scopul intervenţiei legiuitorului a fost aceea de acordare a unor măsuri de protecţie în scopul diminuării efectelor negative pe care pandemia Covid 19 le a determinat în mediul economic, astfel ca agenţii economici să îşi menţină o situaţie economico financiară relative stabilă şi să se evite situaţia intrării acestora în insolvenţă.
Este de reţinut în acest context faptul că A. a luat măsuri de reducere a personalului de reducere a programului de muncă şi corelativ a veniturilor, de anulare a unor procedure de achiziţie publică sectorială, toate acestea pentru a
continua activitatea şi a plăti ratele de credit în contextual pandemiei Covid 19, care prin restricţiile impuse a generat o restrângere drastică a activităţii.
Întrucât intimatul a îndeplinit condiţiile cumulative prevăzute de art. 6 din O.U.G. nr. 37/2020 în mod correct a fost admisă cererea de suspendare a obligaţiilor de plată aferente contractului de credit de investiţii nr. RQ 14051144693729 din 21 mai 2014 pentru o perioadă de 9 luni aferentă perioadei aprilie 2020 decembrie 2020.
Aşa fiind, în cauză nu sunt întrunite cerinţele art. 488 alin. 1 pct. 8 C. proc. civ., hotărârea nefiind dată cu încălcarea sau aplicarea greşită a normelor de drept material.
Potrivit dispoziţiilor art. 488 alin. 1 pct. 6 C. proc. civ., casarea unor hotărâri se poate cere „când hotărârea nu cuprinde motivele pe care se întemeiază sau când cuprinde motive contradictorii ori numai motive străine de natura cauzei”.
Critica recurentei privind motivele contradictorii care rezultă din faptul că, deşi instanţa de apel a reţinut că analiza incidenţei forţei majore se face în concret, analiza condiţiilor forţei majore se limitează la condiţiile formale impuse de ordonanţă, fără a se putea analiza pe fond existenţa imposibilităţii de executare este nefondată.
Raţionamentul juridic al instanţei de apel este corect. Astfel, O.U.G. nr. 37/2020 nu impune printre condiţiile prevăzute la art. 6 imposibilitatea fortuită de executare.
Potrivit art. 3 alin. 4 din ordonanţă „Creditorul analizează solicitarea şi o aprobă în condiţiile prevăzute în normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
În condiţiile în care reclamantul a prezentat dovezi din care rezultă că activitatea economică i a fost afectată de măsurile luate pentru combaterea pandemiei şi a declarat, pe proprie răspundere, că se află în imposibilitate de a executa obligaţiile de plată a ratelor de credit, în mod corect s a reţinut îndeplinirea condiţiilor prevăzute de O.U.G. nr. 37/2020 şi s a dispus suspendarea obligaţiilor de plată aferente contractului de învestiţii nr. RQ 14051144693729 încheiat la 21 mai 2019 pentru perioada aprilie decembrie 2020.
Faţă de toate aceste considerente, recursul a fost respins ca nefondat.